http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_World_Rally_Championship_Constructors'_champions
Katso 1981
Sumpussa on paras ralli-jousitus. Itse olen ajanut ulos suoraan kiveen, ei muuta vaurioita kun vanne käpertyi jarrulevyn taakse ettei pyörä enää …
ritsa:
Sodomka:Miksi F1-autoissa on varsin korkeaprofiiliset renkaat? Onko kyse renkaan kuumenemisestä/jäähtymisestä? Enemmän haihtumapintaa?
Säännöillä rajoitetaan vannekokoa ja sillä taas jarrulevyjen halkaisijaa.
Jos vannekoko on s…
Jokainen havaitsee sylinteritilavuuden pienemisen. En ole mikään ennustaja, mutta jos mäntämoottoria vielä pienennetään päästään lopulta siihen että sitä ei tarvita lainkaan. On järjetöntä käyttää mäntämoottoria onhan jo siirrytty 3-pyttyisiin ja ai…
Siitä päätellen että KERS ottaa jarrutusenergiaa varastoon, esim pieneen vauhtipyörään jonka kierrosluku on erittäin suuri. Ei ainakaan matka-ajossa ole mitään hyötyä.
MasterOfPuppets:
Onko tietoa miksei mekaanista KERS:siä ole vielä tullut autoihin?
Ajattele systeemiä, eihän arkiliikenteessä tarvita ko. ominaisuutta.
Ennustan, vaikka tiedän että se on vaikeaa, polttomoottorin osuus autoa liikuttavana voimana katoaa pikkuhiljaa, en ole sitä todistamassa. Ikä tulee vastaan.
NHB, muut samankaltaiset, onko kiva kirjoittaa jostain "Polosta" jossa ei ole mitään u…
Aluksi haluan kertoa että en ole maaseudulta kotoisin, vaikka haluaisin. Tuo sänkipeltojuttu pitää paikkaansa, 60-luvulla kotikaupungissani oli viljapeltoja n. 100m säteellä rautatieasemasta vaan ei ole enää.
Luin mielenkiinnolla koko palstan k…
-Trumppa oletko Triumph fani?
Moottoripyörissä oli 2 tai myöhemmin jopa 3-sylinteriä, brittipyörien tapaan ei öljyt tahtonut pysyä sisällä!
Herald oli suosittu auto 60-luvulla. Koko keula kääntyi konepeltiä avatessa. Autossa oikea runko jo…
Trumppa:
Sen voin sanoa että lempikoneeni oli jokin Grönlerchce (meni varmaan väärin) kun
mentiin nopeasti ylös ja hieman hitaammin alas.
Nimi lienee "Rhönlerche". Lentolaite on kai saksalaista valmistetta. Muistaakseni saksalaiset lentokonee…
Kiva muistella. Veljelle yritettiin myydä IFAa ja väitettin että koneremppa on tehty todisteena männänrenkaat, josta löytyi neljän sylinterin männänrenkaat öljyrenkaineen, lisäksi jokunen kampiakselin laakeriliuska.
Popedasta en muista kuin 60-…
Kirjoitettiin 1-sylinterisen 4-tahtimoottorin "väännöstä", itse sanoisin tehosta joka on aivan tasainen vauhtipyörää käyttäen. Statiikkaa käyttäen teho on tökkivää mutta ottakaa huomioon liikkuvat massat, eli dynaamiset voimat!
Palataan otsikko…
Kiihtyvyys parhammillaan max vääntömomentin kohdalla! Höpö höpö.
Kyllä tosiasiassa kiihtyvyys on parhaimmillaan max teholla. Ideaali tapaus olisi portaaton vaihteisto joka pitää moottorin kierrosluvun max teholla koko kiihdytyksen aikana.
Matti-:
Jos sinulla on vain yksi suure, esimerkiksi teho, et saa mitään käsitystä siitä esimerkiksi, että minkä luontoinen moottori on allemmilla kierroksilla. Kun tiedät myös maksimivääntömomentin lukeman, saat siitä heti laskettua kaksi pistett…
Tämä palsta on omistettu "vääntäjille". Palaisin alkuviivoille siinä mielessä että teho liikuttaa autoa, moottorin vääntömomentilla ei ole mitään tekemistä auton liikkumisen kannalta!
Moottorin ominaisuuksia kuvaillessa "vääntömomentti" varsinkin MAX M ei tuo mitään tietoa moottorin ominaisuuksista.
Jos moottorin momentti ilmaistaisiin suureella "kiertomomentti" joka ei ole suinkaan oma keksintö, oltaisiin oikeilla poluilla. En…
Trumppa:
Tuo kiertomomenti on todella mielenkiintoinen. Mikähän olisi yksikkö.
Yksikko tietenkin [Nm]. "Väännöstä" on niin paljon keskusteltu tällä palstalla, kun sekoitetaan max vääntömomenttiin, sillä ehdotin uutta nimeä max M:lle.
Minä vanhuksena kärsin suureen "vääntömomentti" käytöstä ehdotan sanaa "kiertomomentti" ja jätetään vääntö täysin vapaille markkinoille.
Ilokseni olen havainnut sanan "sitkeys" palanneen myös TM sivuille josta olen aikoinaan sen oppinut.
Oletan että olemme samaa mieltä, kolme suuretta; teho; vääntömomentti; kierrosluku
Kuinka vääntömomentti tai kierrosluku liikuttaa (autoa) mieltäsi eiköhän teho olisi siihen lääke.
Trumppa:
Toki muistan mossen tekniikan. Olihan se m 1938 Opel Olympia.
Kaikesta huolimatta siinä oli todella mukava käynti. Sivunenttiilesta huolimatta.
Yksi juttu. Kun Mosse niiskutti niin sanoma oli aina :
Nikita, nikita , nikita jne...
E…
740 GLE:
Kadettin tikkukone on nimittäin ketjulla. Yhden kolisevan ketjun olen vaihtanut suunnilleen samoilla kilometreillä kuin nykyautoihin vaihdetaan hihna. Tämä ei ole protesti ketjua vastaan, vaan osoitus yksirivisen ketjun kovasta rasituk…
Trumppa:
Toki muistan mossen tekniikan. Olihan se m 1938 Opel Olympia.
Kaikesta huolimatta siinä oli todella mukava käynti. Sivunenttiilesta huolimatta.
Yksi juttu. Kun Mosse niiskutti niin sanoma oli aina :
Nikita, nikita , nikita jne...
V…
Trumppa:
Noissa hammasrattaiden välityksissä oli vielä tekijänä fiiberipyörä. Se oli hiljainen. Ainakin Mosseissa, ilmeisesti Opelin peruja.
Toki muistan Opel Record 1700 (1960...1965 kaksi korimallia mahtuu välille) moottorin erikoisuus 4 r…
740 GLE:
Mutta älä viitsi yhden huonon toteutuksen perusteella nollata nokkahihnaa, jonka vaihto ei paljon öljyn ja suodattimen vaihtoon kuluvasta ajasta kummene ja osien hintakin on samaa luokkaa. Paitsi joka toinen kerta, kun vielä uudenveroist…
Pikku muistijumppa venttiilien konsruktioista. Olen itsekin harhautunut otsikosta, mutta sovitaan että liittyy moottorista saatavaan tehoon.
-Aluksi imuventtiiliä ei ohjattu nokka-akselilla vaan oli suhteellisen kevyt jousikuormitteinen venttiili …
Olet hihnan puolesta kertonut, omassa autossa hihna ja pelkään kaikenaikaa koska se pettää, vaihdettu pari vuotta (10 000km) sitten. En luota systeemiin. Onko syytä pelätä, tiedän miten käy kun hihna pettää!